Rengjøringsroboten Ella

Boss Europe flyttet til skyen med Visma.net

I dag har vi snakket med Helge Mood, Daglig Leder hos Boss Europe. De er i gang med implementering av nytt ERP-system. Valget falt på Visma.net, og løsningen leveres av Abacus. Vi er veldig glade for å få være med på deres skyreise, og ser frem til et godt samarbeid!

 

Hei, Helge, kan ikke du fortelle oss litt om Boss Europe?

Boss Europe ble stiftet i 2005. Navnet BOSS ble til grunnet at de fire eierne kommer fra henholdsvis Bergen, Oslo, Sandnes og Stavanger. Og EUROPE ble lagt til fordi vi ønsker å komme ut i Europa. De startet som et innkjøpsorgan for egne rengjøringsbyråer, men er nå importør til rengjøringsbransjen i Norge.

 

Og dere har travle tider nå?

Ja, for tiden jobber vi døgnet rundt. For 5-6 år siden besluttet vi å starte med smittevern. Sånn sett er vi en av de heldige bedriftene i disse dager.

 

Dere har også en grønn profil?

Ja, i 2014 gjorde vi et strategisk valg om at alt vi tar i skal være grønt. Det vil si at alle produsenter må ha en grønn strategi om vi skal benytte dem. Vi forsøker å unngå kjemi og bruker alternative løsninger for rengjøring, som å tilsette salter, eller strøm, i vann. Når det er behov for kjemi, er den alltid Cradle2Cradle sertifisert, en miljøsertifisering som anses som en av de strengeste og stiller vesentlig høyere krav enn eksempelvis Svanen. Det som er viktig for oss er at den har denne strenge miljømerkingen, uten at det går utover kvalitet og effektivitet.

Alle i Boss Europe lever og ånder for miljøaspektet, fra lager til administrasjon. Vi har også flyttet for å få mer miljøvennlige kontoret. Nå varmer vi bygget med vannbornvarme, som er varmet opp av bergvarme. I disse lokalene er alle våre kunder hjertelig velkommen til en prat og demonstrasjon!

 

Og så leverer dere også en rengjøringsrobot som heter Ella?

Ja, vi samarbeider med Lionsbot, som har hele 16 linjer med roboter med ulike funksjoner. Alle får et navn, og den vi har vist frem i Norge heter Ella. Ella er en del av det menneskelige miljøaspektet. Hun bidrar til å redusere belastningsskader som er vanlige blant renholdere. Ella rengjør gulvet, og renholderne tar seg av de viktige berøringsflater som håndtak, dører, kaffeautomater og lignende.

 

Og midt i denne travle tiden gikk dere til anskaffelse av et nytt ERP system. Hvorfor det?

Det viktigste for oss er å sikre kundereisen. Vi skal levere til avtalt tid, sted og pris. For å forbedre oss innen logistikk, måtte vi bytte ut den løsningen vi hadde. Vi skal være de beste på logistikk, da må vi også tilknytte oss de beste og mest innovative partnerne.

Vi skiftet også ut nettbutikken vår til en løsning fra WooCommerce, og får nå full integrasjon mellom nettbutikk og økonomisystemet.

 

Var det det poeng for dere med en skybasert løsning?

Ja, vi ønsket å komme ut i skyen. Det er viktig for oss å kunne jobbe borte fra kontoret. Og da måtte vi ha en løsning som fungerte. Så lenge vi har internett, kan vi nå jobbe i løsningen. Vi har også mulighet for å bruke mobiler og nettbrett. Det er ingen grunn til av vi skal reise mer enn nødvendig og ved å benytte en skybasert løsning kan vi enkelt koble oss opp så lenge vi har internett tilgjengelig

 

Og hvorfor endte valget på Visma.net?

Det aller viktigste for oss er fleksibilitet, noe vi får med Visma.net. Det er mange muligheter til å bygge på og utvide på sikt, ved å lage integrasjoner til andre systemer. På den måten vil vi også forbedre kundereisen. Vi ser for oss en egen kundeside der kunden enkelt kan hente ut service historikk, ordre historikk, forsendelse informasjon, kundekontakt, prislister og lignende, og på sikt vil kanskje kunder få direkte tilgang til løsningen.

En annen ting er at Visma er en velkjent aktør i markedet. Det var viktig å velge en stabil leverandør, slik at vi ikke endte med en løsning som forsvinner i morgen. Vi var i kontakt med en rekke ulike leverandører, men Visma var dem som presenterte den beste løsningen i forhold til vårt behov.

 

Og hvordan kom Abacus inn i bildet?

Det var i utgangspunktet Visma som presenterte oss for Abacus. Og det er vi veldig fornøyd med. Vi møtte først Kristoffer Faller, og det var en veldig god match. Nå jobber vi mest med Bjørg Strugstad Harbø som prosjektleder, Trine Pettersen på økonomi, og Stig Torp på logistikk. Det fungerer veldig fint! De er veldig positive og entusiastisk, og det smitter over på oss. De er også veldig tett på oss og følger godt opp. Vi trengte en ny partner og vi tror det kommer til å bli veldig fint med Abacus.

 

Vi er veldig glade for å få være deres partner i denne prosessen! Hvordan ser forløpet ut fremover?

Planen er å være i gang før sommeren, og jeg gleder meg til vi får inn data i det nye systemet. Deretter går vi i gang med opplæring, får tilbakemeldinger, og gjør eventuelle endringer.

 

Hvilke forventninger har du til den videre prosessen?

Jeg forventer at det sikkert kommer noe som ikke bør komme, men foreløpig går alt veldig smidig. Jeg er livredd for å miste kunder i overgangen til nytt system, og noen vil nok falle fra. Men, bank-i-bordet, foreløpig har det gått veldig bra! Det kan bare bli bedre, og det er et steg opp for oss! Vi gleder oss til fortsettelsen!

 

Tusen takk for praten, Helge, og lykke til videre! Vi håper du blir fornøyd med løsningen og vi ser frem til samarbeidet videre!

Ønsker du å lese mer om Boss Europe og hva de kan tilby, kan du klikke deg inn på deres hjemmeside