Driver du ikke med salg sa du

Driver du ikke med salg, sa du?

«Jeg jobber ikke med salg, jeg» Dette er noe jeg stadig vekk får høre når jeg er ute hos både nye og gamle kunder. «Bare vi gjør en god nok jobb, så kommer kundene til oss ved hjelp av jungeltelegrafen.»

Jeg hører også mange si: «Vi har våre faste kunder og de har vi full kontroll på – så vi trenger ikke noe salgs- eller kundestøttesystem». Eller, den drøyeste påstanden; «Ikke har vi plass til flere kunder heller». Så feil kan man ta… Min påstand er at vi alle, i større eller mindre grad, driver med salg. Det starter allerede når du kommer på ditt første jobbintervju. Eller du sitter på den andre siden av bordet og skal «selge inn» din bedrift til vedkommende som har søkt jobb hos deg. Og det fortsetter hver gang du, eller din nye medarbeider, kommuniserer med omgivelsene. Det kan dreie seg om en kundeklage, en mulig ny kunde, eller rett og slett den personen du traff på festen forrige lørdag – hun som hadde en bekjent med behov for dine varer eller tjenester.

I Abacus driver vi alle, i en aller annen grad, med salg. Enten direkte som Salgsrådgiver, som Konsulent ute hos kunder, eller som Rådgiver på vårt Kundesenter. Alle er involvert i prosesser som skal bidra til at kundene får den gode opplevelsen. Og slik er det i de fleste bedrifter. Å sikre den gode kundeopplevelsen i alle ledd blir vanskelig, nesten umulig, dersom man ikke har orden i sysakene.

Information overload

Jeg har drevet med rådgiving og salg store deler av mitt yrkesaktive liv, og det begynner å bli noen år. Visst er det sant at man opparbeider seg en viss erfaring. Erfaring, og litt «pondus», er greit å ha med seg når man skal fortelle bedriftsledere at den måten de jobber på i dag ikke er den måte de bør jobbe på de neste 10 årene. Det som imidlertid ikke blir bedre med årene, er hukommelsen. Av og til kjennes det litt ut som om «harddisken er full».. Da er det utrolig godt å vite at jeg faktisk ikke er avhengig av å måtte stole på «teflonminne», eller gule lapper. Vi bruker nemlig SuperOffice i min bedrift – et helt uvurderlig verktøy for hele firmaet – ikke bare for oss på salg.

All informasjon samlet i ett system

Da en av våre dyktige Salgsrådgivere byttet beite for noe år siden, ble det min oppgave å følge opp sakene han hadde jobbet med. Jeg forberedte ham på at jeg kom til å måtte ringe ham noen ganger. Han mente at det ville være hyggelig om jeg slo på tråden, men trodde strengt tatt ikke at det kom til å bli nødvendig. Og han hadde helt rett. All informasjon jeg trengte om kunder og saker lå lagret i vår CRM løsning. Da gikk det virkelig opp for meg hvor viktig det er å ha akkurat dette; Ett sted hvor all kunde- og leverandørinformasjon lå lagret. I tillegg til all kommunikasjon og aktiviteter knyttet mot kunden. I dag bruker vi SuperOffice til dette, og til mye mer. Vi har god kontroll på tilbud, møter, telefoner og avtaler – alt ligger lagret på ett sted – tilgjengelig for alle, på tvers av avdelingene.

Derfor vil jeg gjerne slå et slag for viktigheten av å ha et godt kundestøttesystem. Ikke tror at du kan ha alt i hodet eller på gule lapper. Og at kundene kommer til deg uansett. Gjør noe med dette i dag, ta en titt på Norges beste løsning for å ha bedre oversikt og oppfølging. Ta en titt på SuperOffice, eller ta en prat med meg.

Andres MeyerAnders Meyer jobber som Salgsrådgiver hos Abacus, og har jobbet i bransjen i en årrekke. Anders er opptatt av å finne de beste løsningene for kundene våre. Han er også en blid og positiv godgutt, som til enhver tid ønsker å sikre de gode kundeopplevelsene. Han kan kontaktes på mail: anders@abacus-it.no eller telefon: 908 76 497.